Alla inlägg under oktober 2008

V18

Av theodorochliten - 31 oktober 2008 18:44

Idag är det slut på v17 och inledningen på v18 börjar imorgon, shiiit gick ju nyss in i v 17 hmm, men det är så skönt att tiden går fort också, jag njuter så gott jag kan medans tiden går och det närmar sig bf =) Hoppas allt är bra med liten därinne, får vi se på ul.


Barn

I vecka 18 är kroppslängden omkring 17 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 220 g.

Barnet tränar nu mycket, viftar med armar och ben och kan slå kullerbyttor. Det tränar också andningsmusklerna genom att utföra andningsrörelser och "andas" ut och in fostervatten.


Bilden tagen 31okt 08 i vecka 16+6.



Nu är det dags för all helgona helgen =) med andra ord, halloween... det är en tid jag gillar, önska bara man kunde få leva ut lite genom att klä sig riktigt läckert och gå på nå roligt. Men då det inte går nu så önskar jag att jag fick hälsa på några sätnosar =) men tills vidare önskar jag alla en UNDERBAR Halloween (All helgona afton)



Tyvärr får man sitta här själv då Rasmus fått en körning till Särna nu så han inte är hemma förrän efter halv11 nångång inatt.. :( vi som tänkt se idol tillsammans, lite fredags mys typ. men men men icke sa nicke.


Så här sitter man och borde göra nån nytta...


skriver väl mer sen om jag orkar.

Av theodorochliten - 30 oktober 2008 13:41

Idag är det torsdag och jag har lämnat theodor på dagis imorse kl 9. Det är väl rätt tråkigt att gå upp kl 8, man hinner precis komma iväg då till dagiset, men det är skönt att få komma hem sen och ta sig en sovstund i sängen, gör det tyvärr sällan för man blir alltid så "pigg" så man gör oftast annat... men idag tog jag mig friheten att lägga mig i sängen och sova.... vet hur det brukar sluta, jag ligger och försöker somna, är lite svårt men när jag väl somnar så sover jag som en stock, hur länge som helst... har så svårt att vakna då och gå upp.... så idag blev det inge städa (fortsättning från igår) =( känns pissigt... men det får helt enkelt bli senare när theodor är hemma.


Strax ska jag hämta våran skatt =) Men måste nog stoppa i mig nått i magen när vi kommer hem, blir lite dåligt tajmat med mat och lunch till han... aja, blir så ibland när man inte äter nån lunch när man ska *fy på mig*



Snart är det vecka 18 och rutin ul, längtar verkligen som en tok efter det, att få se liten i magen... magisk känsla. Rasmus har iaf fixat nu så han är ledig på måndagen vi ska dit, så han jobbar på tisdag då han skulle va ledig =) Det är ändå bättre för då blir han ledig 3 dagar och jobbar 4 innan han blir ledig igen =)


Nä nu måste jag pysa iväg till dagiset.


*11 dagar till R-ultraljudet och se liten, längtar*


Bebis i   V18 =) stor va. Fick ju nyss pluss på cb ju.



Av theodorochliten - 29 oktober 2008 10:39

Nu är det städdags så det heter Duga


Måste plocka ihop theodors alla leksaker som ligger över typ hela övervåningen, de känns ju väldigt lockande då det är miljoner mindre delar (frukter, duplo osv) Men men, det blir nog finfint när man fått undan dem så man kan börja dammsuga häruppe, sedan måste ju disken plockas in som man har ren i diskmaskin innan man kan plocka in det som man har i hela diskhorn.


verkligen spännande detta


Sen blir det väl till att vika ihop tvätt inne i tvättstugan som är upphängt sen igår... Vet inte hur långt jag hinner nu innan theodor ska hämtas kl 14, och me magen.... börjar ju ändå kännas lite nu när den växer =)


Nej, dags att göra någon nytta, nu vet Ni vad jag gör på förmiddagen.


Sugen på att hjälpa mig kanske? ;)



Uppdatering: 12.00 -

Nu har jag hunnit byta gardiner i köket, men vet inte om vi ska ha så, ska köpa nya gardiner som verkligen passar vårat speciella fönster som är stort =) Har även putsat inne i toan uppe så nu glänser handfatet igen. Dammsugit hela övervåningen, o hans saker e väl upplockat från o ligga överallt men det är inte så prydligt ordnat men iaf samlat. Hmm har nog inte hunnit med mer än så, måste nog vattna blommorna oxå. 
UR Högtalarna spelas nyss ROCKSTAR... men nu EMD =) går ju mycket lättare att städa med lite muuuuusik =)


Whell, se och skåda vad jag såg när ja bytte gardinerna =)


 bild på vår framsida de jag fick med av den.




VI SER DET SNÖAR.... :) ja tycker det är roligt när det snöar, får sån mysig känsla, men det tråkiga är ju att det inte blir nå riktiga vintrar längre som när jag va liten och härjade runt i snöhögarna =)


Men nu i år önskar jag MASSOR med snö så vi kan va ute och leka.



ca 40min senare så va de väldans snöyr ute =) Nu är det bara att byta däcken på bilen, är rätt halt ute nu...


Har vattnat blommorna och plockat ur och i disk i diskmaskinen, så nu är det lite vilopause, bästa år är på inspelning då Rasmus ville se med mig senare. så nu ska jag ta mig en Organic soup. Är hemskt hungrig nu så det är perfekt att ta en sån då, är supernyttig.


Fördelar

• omedelbar näring
• inga tillsatser
• 111 kcal per portion
• skonsam behandling av de färska grönsakerna garanterar högt näringsinnehåll


Användning

Blanda innehållet i en påse med 2,5 dl varmt eller kallt vatten och rör om. Garnera med färska örter. Innehållet i en portion motsvarar 420 gram färska grönsaker.



Visst är det bra.


Direktlänk till sidan jag köper soppan på, är https://news.naturesofscandinavia.com/page/shop/product.php?productID=03300&categoryID=1


Vill ni ha mer info om själva sidan, ge mig din email så ska ni få lite info.


*12 dagar till UL+läkarsamtal*


Av theodorochliten - 28 oktober 2008 10:57

idag är det tis och Rasmus börjar att jobba igen, var ledig igår då han jobbat natt innan, men han sov ju ut hela dagen så det blir ju inte mycket till ledig dag men men så blir det ibland med det jobbet han har.


Idag så peta theodor ut 2 knappar från tangentbordet på laptopen, skitkul.... punkt och "p" :S se om rasmus kan laga det igen.

 MITT CHARMTROLL 19 AUG Är bilden tagen! =) *ÄLSKA*


vet inte om Theodor blivit stor eller om han hade ren tur, men han har gjort de förr... jo satte på sig en jumper helt själv åt rätt håll =) kanske hade lite problem att dra ner tröjan men han kan ju min STORA Älskling =)


Ska nog lägga han nu för en sovstund (hoppas han somnar utan problem bara) så ska jag ringa mamma min om ett eventuellt besök idag =)


Rasmus jobbar ju 10.50-20.15, så det är ju trist å ha hela dagen förstörd :(




Nu är det 13 dagar till Ultraljudet och läkarsamtal *LÄNGTAR*

Av theodorochliten - 26 oktober 2008 11:33


Ibland behöver man en Kram....



... just nu behöver jag en




V17

Av theodorochliten - 25 oktober 2008 16:01

idag är man inne i vecka 17, kommer ha in denna text i bloggen härdanefter Tror jag =)


"Nu är du 16 veckor gången (eller gravid i 17:e veckan, om du föredrar att räkna så). Nu är din bebis stor som en avocado, men under de kommande tre veckorna går den in i en växtspurt som kommer att fördubbla dess vikt. Under tiden kommer den att leka med navelsträngen och öva sina lungor genom att 'andas' fostervatten. Bebisen har druckit fostervatten ett litet tag nu och kan kissa. Du är också inne i en slags växtspurt och din livmoder är nu så stor att den har börjat tänja på ligamenten som omger den. Om du känner smärtor nu, kan det vara därför. Så här ser din bebis ut nu och här kan du läsa fler intressanta fakta om dess utveckling
"


Får se om jag får tid o blogga om nå annat än liten i magen och hur det går gör den =) just nu är det mycket passande me theodor som är och busar me allt =)

Av theodorochliten - 24 oktober 2008 21:26

Tänk vad fort det går.. redan gjort klart v 16 (15 fulla veckor) och ja känner liten så gott som varje dag på något sätt om jag håller handen och liten är aktiv =)


Här är lite mer info om v17.

Vecka 17Vikt: 135
CRL: 11,5 cm
Full längd: 16 cm

Se hur vi räknar ut vikt, längd och ålder här.

I början av denna vecka är fostret 14 veckor gammalt. Den lodräta fåran mellan näsan och överläppen blir synlig denna vecka. Benens tillväxt skyndar ikapp armarna –nu är benen för första gången längre än armarna. Fostret rör sig snabbt och mer kontrollerat än tidigare.

Fostret sväljer fostervatten och kissar ut det igen. En viss mängd slaggprodukter samlas nu i embryots mage. Nu kan embryot suga, svälja, kissa, röra sig och tränar sig på att andas.

Se barnet växa i magen här


Finns SÅ många olika sidor jag älskar att läsa om bebisens utveckling, men den här sidan får duga =)


Jag mår super och är i princip som vanlig, förutom växande mage och möjligen en hunger som återkommit nu när liten lagrar underhudsfett =) Samt så står det att liten lagrar kalcium så då kanske det finns anledning till extra mjölksug, dricker mycket ändå för ja älskar mjölk ;)



Magen i V 15+6 (16) Bilden nedan Väntar jag Theodor i V 16+6 (17)




Ikväll är vi själva hemma jag och Theodor, då Rasmus jobba natt... hoppas han kommer hem till 23 som han sa förut så det inte är nå mer körning..


Har väl blivit lite idol och grejer... innan så fick theodor komma upp då han va så ledsen nere i sängen o inte kunde somna =( han låg i min famn på bröstet o myste länge med mig, men sen testa vi runt kl 20 igen och lägga han, lite ledsen men han vart tyst sen efter en liten stund iaf.... vet inte varför han va så ledsen, han brukar inte säga ett ord när man går därifrån annars.. lillgubben mammas *älskar han över allt annat*


Ska skriva kort om en insident idag....


Jag tog theodor upp på morgonen så Rasmus fick sova lite på morgonen... vi fikade, han fick lite yoghurt, macka och mjölk oså tog ja mig lite macka och te.... just det mitt te for ut över HELA jäkla bordet tvärsöver så de rann ner på golvet o stolen mittemot, GRRR va arg ja va o theodor satt å fundera över mitt mutter när han åt sitt... väl när allt va upptorkat o nytt te upphällt ur kokaren, ja då sätter ja mig o ska fika klart, vad säger theodor till mig då????

jo

- Lortgris.

upprepade gånger.

tur att det var han som sa de annars hade jag blivit skogstokig ;)


det är ett ord han nämligen är bra på att säga =D mammas lilla busunge haha.

Av theodorochliten - 22 oktober 2008 11:17

Nu är det bara 19 dagar kvar till Rutin-Ul, åå det är så nära nu men ändå så långt bort.. vill ju helst av allt vara där Nu och se liten i magen så det är bra =)


vet hur vi kände när vi såg Theodor på Ul, det var ett ögonblick som man inte glömmer i första taget *ler* Därför känns det också kul att man får gå på en extra koll (eller fler??) där dem gör tillväxt-ul  även om jag hade valt att inte ha sånt än den anledningen vi måste göra ett sånt.


Satt och knåpa ihop Ul/vul-bilder från Theodor och Liten i magen, hade inte theodors på datorn så man får väl fixa och trixa så gott det går.



Theodor till vänster i v 18+5(som han beräknades till på ul) 19Dec 06. Vet inte hur stor han var där då det bara va rutinkoll.. men det syns ju att det är skillnad på litens vul bild som var i v 9+4 (storleken mättes 26,6mm) huvud till stjärt som det ser ut på kryssena dem satte dit. =) det är ju ca 9veckor och 1 dag kortare än me theodor så de hinner ju hända en hel del hihi.


Vi ska dit på Ultraljud 10Nov och då är vi i 18+3 enligt mina egna beräkningar och Vul´et vi var på beräkna samma tid. Så det ska bli kul att jämföra bilderna (om man får en bra bild) det skiljer isf bara 2 dagar om tiden stämmer =)


Idag är jag i v 16 (15+4) Tiden rusar verkligen framåt... fortare än med theodor nästan... men det är säkert för man har varit med om detta?!


Nej nu måste jag ha i mig något i magen.... va upp å lämna Älsklingen min imorse på dagis o fikade lite då, men nu är jag så hungrig att ja kan äta en stor middag :P men de blir nog fil och banan i *mums* en specialare som blev när vi sov hos mamma min (mormor theodors)


Har inte uppdaterat så mycket, men det blir väl ibland när man har tid ork och lust =)


tjing sålänge

Presentation

Omröstning

Hur många månader skiljer det mellan Theodor och Dexter?
 20 Månader
 21 Månader
 22 Månader
 23 Månader
 24 Månader
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30 31
<<<
Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards