Alla inlägg under november 2008

Av theodorochliten - 28 november 2008 14:18

Idag har jag varit på Dollar$tore som öppnat nya butiken i Mora =) Skulle till ams, så jag passade på att åka in en sväng med Theodor... de va jättestort och mycket att titta på, och mycket jag ville ha, men allt kan man tyvärr inte plocka på sig, då hade jag fått stå med bilen i mora tills nån kom med släpvagn hehe ;) Men det blev några fynd iaf, riktigt skoj var det och theodor fick en stor bil av mig som han verkligen gilla när han kom hem, åkte runt med den på golvet =)


Ska dit imorgon igen med Rasmus som var tänkt från början då han är ledig i helgen. Ska nog ge förslag på att bada också, vi skulle ju gjort det förra fredagen men då hade vi annat för oss så vi flytta de till i onsdags, men då kom de nå annat ivägen - jo, julpyntning då han va ledig då och de va skönt o få de lite fixat...  så nu HOPPAS jag för theodors skull då vi lovat honom =)



Whell, mina veckor går undan, idag är det redan v22.. Gud vad härligt, bara längtar efter att få snusa på en liten bebis igen =)


Här är lite info om Vecka 22.

" Vikt: 400 g
CRL: 17,5 cm = Huvud till Rumpa.
Full längd: 26 cm

Nu är det full aktivitet som gäller och det är fortfarande gott om plats i livmodern –så fostret tar ut svängarna ordentligt. Eftersom omgivningen består av vätska så är rörelserna mycket mer graciösa än vad de kommer att vara efter födseln när tyngdlagen omöjliggör vissa av rörelserna eftersom musklerna då inte är tillräckligt starka. Men i livmodern praktiseras både volter, boxning och sparkar.

Även om fostret har växt mycket så är det fortfarande en tunn och skör varelse. Kroppsfettet är nämligen inte så tjockt ännu. Fostret tränar nu aktivt på andningen.

Vissa kvinnor har vid denna tid problem med svullna händer och fötter. Att vara så aktiv som möjligt är bra och hjälper cirkulationen. Att ligga eller sitta med fötterna högt kan också hjälpa.

Avståndet mellan livmoderns högsta och lägsta punkt är nu 16-18 centimeter.

Se barnet växa i magen här



*Längtar efter dig bebis*

Av theodorochliten - 27 november 2008 12:24

Idag fyller min mamma år. Hoppas du får en underbar dag, vi syns i helgen.


GRATTIS MAMMA MIN. =)

Bilden är ifrån 6 Maj 07. 12 dagar innan Theodor föddes.

Min Mamma och Jag.


Av theodorochliten - 27 november 2008 12:11

Jahapp, denna dagen började ju bra efter gårdens stora missar =(  ringde ett samtal och mailade en annan om det, så nu är det fixat tror jag. Jag fattar inte hur dåligt minne man har nu.. tänkt på det länge innan men när det är samma dag, ja då glömmer man helt bort allt man skulle göra så man får boka om det =(


Iaf så är det gjort. Efter jag vaknade kom jag på att vi har inte vagnen hemma den är ju i bilen som vi stoppa den i när vi åkte och hämta theodor igår när rasmus var ledig, jippi.. smart av oss att inte ta ur den, så jag fick lov o ta sittvagnen (som går att ligga i men den e typ värdelös att göra det i längre stunder som dem har på dagis. Men som tur är så efter jag ringt rasmus så ska han fara dit med den när han har lunch, lagtom innan dem ska ha den =)


Jahapp, så har jag lagat chili corn carne idag då vi hade en köttfärs som går ut idag så de blev lite sånt till Rasmus lunch, vilket är gott och så har man ju över till sen när theodor kommer hem och även till oss igen ;)


Så nu sitter man här.. vill göra saker, men vet inte vad (även om det finns disk :S men vill låta fiskmaskinen bli kar så jag kan få bort det som går o få in i maskinen så gör man resten för hand.


Igår julpyntade vi en hel del =) Gardiner i vardagsrummet/köket, tomar, slingor på balkongen och de som nu finns i trädet på framsidan =) oså en helt del annat nice.. så mysigt att få sätta dit ljusstakarna och allt =)


Imorgon går jag in i v22.. ruskigt fort det går, så mycket fortare än när jag väntade theodor... men det är väl bra på sätt och vis ;)


Kikade på ul-filmen igår igen, men det är ju svårt att se könet även om det säkert syns hehe... har trott både det ena och det andra =)


*Längtar efter dig Bebis* Snart är året slut och nya tider och en härlig vår väntar, då vi får träffa dig.. Theodor är så nyfiken på dig och vi med. hihi.

Av theodorochliten - 25 november 2008 20:41

Idag har det varit en jäktig dag. Först ringde klockan strax innan kl 8, upp stiger jag medans Rasmus sover tills han ska upp och jobba till efter 8 på kvällen. Hinner inte väcka theodor förrän han ropar mamma :) så då fixar vi iordning oss inför klassfotograferingen på dagiset, ska va där till kl 9, så  är dem klara 9.45, sen var det bara att gå hem med vagnen och han igen, sen tar vi de lite lugnt och lagar lunch och han sover ca 1timme innan vi ska iväg till Mvc. Väcker han vid 12:20 fixar och donar och klär på oss och brummar sedan ner. Det gick jättebra, tog blodtrycket som jag antar va ok då hon inte sa nått om det. Sen blodvärdet hade sjunkit lite vilket det gör senare i graviditeten, låg på ca 124 nu och fick äta järntabl om jag ville men det va inget måste, så jag ska testa utan och se :) äta mycket blodpudding blir de nu ;) kolla även hjärtljuden och dem var där, kände även på magen lite =)

kolla lite andra saker med. Prata en hel del också, känns bra med Kristina, hon är riktigt super som barnmorska!


Sen for vi iväg hem och kl va 13:45 ca och mumsa i oss massa god frukt för att sedan fara iväg till dagiset igen till 14.45 och ta enskilda foton op dagiset =) de gick super och blev klart fort så for vi ner på stan och handla lite saker, sen for vi hem... fjue de va jäktig dag som avslutades med ett skönt bad för theodor och dusch för mig =)


Nu ska jag vila ryggen som känns som den går av snart.


Av theodorochliten - 23 november 2008 19:23

Här kommer lite bilder när vi bakade chokladbollar härhemma allihoppa, Theodor hjälper till med ingredienserna såklart =) 18/11 08


Sen  ska det ju knådas såklart. =) å smakas gjordes de hehe. 18/11 08


Sen dagen efter 19/11 08 sp blev det lite fingerfärg ritande =) mycket roligt då de blev härliga bilder. Ska ta bild på dem nångång så ska ni få se på blivande Leonardo Da Vinci eller nått ;)


Så älskar givetvis theodor att moppa, ropar efter den hela tiden ;) 19/11 08. Han är så duktig min pojke =)


Sen har vi ju diskpojken ;) han ropar även efter att få diska "diiska" och drar stolen dit var o varannan minut då han får för sig att han SKA diska... jobbigt ibland men han är ju för härlig. de gröna i munnen är gurka  :P 23/11-08


Nu får det räcka med bilder för idag. =)


Mammas ÄLSKLING. Theodor är mitt hjärta Mitt allt, utan honom vore jag förlorad. Sen att vi ska få ett syskon till honom är fantastiskt, det vill jag ge honom då han betyder allt för mig och det blivande syskonet kommer få världens bästa storebror =)

Av theodorochliten - 23 november 2008 14:56

Igår for jag och Theodor till mamma (mormor till theodor) för att hälsa på lite medans Rasmus jobbade, fick lite mat där, mums =)

Sen for vi till syrran (då mamma o de skulle få middag där) Vi fick också mat å det var verkligen superGOD mat. bättre än restaurangerna =)

Lax i ugn, med egen gjord klyftpotatis och morötter/lök i ugn. Sen egen gjord Räksås (majonäs o grejer) Så goooott =) och sallad givetvis osv. =)


Blev ju vin och bubbelvatten till maten osv.. för mig blev de ju bubbelvatten ;)


Sen såg vi lite på stjärnor på is så gott de gick och dansbandskampen som dem fippla över till då å då =) Så vi for hemåt framåt 21:30.. då va theodor trött kan jag lova, han hade ju inte sovit alls nån middag den dagen och kom hem flera timmar efter läggdags lillgubben.. ändå var han SÅ snäll =)


Idag är det en lugn dag, var ner en sväng med svärmor så hon fick handla lite sen har Rasmus varit hemma mellan körningarna så vi for ner på kompaniet och inhandla lite fina saker.


Får se vad som ska hittas på mer idag..


Vad gör ni för något?

Av theodorochliten - 22 november 2008 11:19

Nu ska jag äntligen ladda in bilderna som var tänkt igår =)


Här är den underbart söta snögubben som jag fick av mina killar =)

Det är svårt att få samma mysiga ljus ifrån snögubben på bild som man får i verkligheten... men den blir alldeles superröd och samma gäller de andra färgerna den ändras till =)


Är ensam hemma idag med Theodor då Rasmus jobbar helgen, men han är hemma nu en sväng (hoppas på länge ;) )  Vet inte riktigt vad vi annars ska hitta på, hälsa på nån vore ju väldigt roligt, men vi har ingen bil hemma då den är nere på Taxi.. hm, ja det är klurigt det där... om ingen kommer hit och hälsar på såklart =)


Här är magbilden från igår i V21.(20+0)


Magen växer på och liten är ju rätt stor i denna veckan =) härligt ju.


Snart fyller min mamma år och Min systerdotter Jacqueline.. i nov. Sen Felicia i början av Dec, blir mycket kalas nu, det är bara roligt då får man träffas en massa vilket jag tycker om =)


Nu måste jag springa och ta Theodor innnan han ska diska upp all disk (några glas) han är ju tokig på att diska, städa i övrigt hehe ;)

V21

Av theodorochliten - 21 november 2008 23:01

Då var det dags för Vecka 21.. =) Nu går det undan ska ni veta. tjohoo =)

Magbilder kommer nog imorgon när jag laddat in dem, orkar inte just nu då klockan är mycket. Mår annars väldigt bra. Har varit in till Mora en sväng idag också, blev lite shoppa, iof bara 1 sak till mig, men en del saker till Rasmus =) så shoppa ja givetvis mössa och vantar till Theodor. Fick även en UNDERBART SÖT Snögubbe med mössa och grejer av Rasmus och Theodor som dem köpt till mig =) den lyser massa olika färger. Den är HELT underbart Söt =) En bild på den kommer nog imorgon om jag hinner ta kort på den oså =) Blev iaf världens gladaste idag av den. Mina killar är bäst så det så ;)


Nu är det natti natti här. Kraam på er.


Älskar Mina killar och Bebisen i Magen.



Lite info om denna veckan kommer här.

" Vecka 21Barnet:

Från huvud till stjärt är längden cirka 20 cm. Vikten runt 420 gr. Tarmarna har utvecklats så att näring kan tas upp från det fostervatten barnet sväljer. Fortfarande kommer merparten av all näring från mamman via moderkakan, men en del passerar nu tarmsystemet fram till tjocktarmen. Den första avföringenbörjar på så vis bildas i barnets tarm. Barnets lever och mjälte producerar blodceller och nu bidrar också benmärgen med tillverkningen. Barnet har både ögonbryn och ögonfransar. Huvudhåret börjar växa ut. "

 
Sen om Mig.

Mamman:

Barnet växer och du känner dagligen fosterrörelser som blir allt starkare.
Livmodern tar allt mer utrymme i anspråk och pressar undan den blivande mammans inre organ. Kanske får du av och till halsbränna och sura uppstötningar. Mjölkkörtlarna i brösten har mognat de senaste veckorna och blodådrorna blir tydligare. En del kvinnor upptäcker att det redan under graviditeten kan komma lite mjölk från brösten? Det är den första, mycket innehållsrika och feta mjölken som kallas för råmjölk eller kolostrum. Den är ur näringssynpunkt viktig för barnet när det ammas de första gångerna, innan den riktiga mjölkproduktionen tagit fart. Det är helt normalt att brösten kan läcka lite mjölk redan nu. Det har ingen betydelse för hur din amning och mjölkbildning senare kommer att fungera. Själva bröstvårtorna påverkas av graviditetens hormoner och blir något större och mörkare. Körtlarna på vårtgården blir också mer markanta där de sticker upp lite ovanför ytan.

Presentation

Omröstning

Hur många månader skiljer det mellan Theodor och Dexter?
 20 Månader
 21 Månader
 22 Månader
 23 Månader
 24 Månader
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards