Alla inlägg under januari 2009

Av theodorochliten - 30 januari 2009 14:25

Nu går jag in i en ny vecka... igen. Rätt trevligt hur tiden bara hoppar fram med stora steg.. nästan så jag inte hinner med riktigt. Hur kan det ens komma sig att 1vecka känns som en halv nuförtiden?

Givetvis längtar jag/vi efter våran bebis, och det är ett tag kvar, men ändå när man räknar veckorna så går det fort..


Fick en sida av en annan mamma på msn, en spå sida om vilket kön som finns i magen.. testade, men fick lite olika varje gång hehe.. vill ni testa så är sidan här.

http://www.spadom.se/bebis1.htm


Tack sötnosar för kommentarerna (är ju kass å skriva själv men ändå ;) )

Lisa du får skriva vad du vill se för bilder, mer på magen eller på nå annat skoj ;)

Moosan. Vad roligt att det låter som nånting du skulle gilla =) Kan lova att det gör du, man kan säkert ha den till andra fiskrätter så som fiskpinnar, men har inte testat det än. =)


Jag, Theodor och Bebis i magen. Theodor som ritar med fingerfärg =)

jag osminkad, fin som fan hehe.


Här är lite Gravidinfo om mig.


Har kännt mig trött så jag somna igår kanske halv10 på kvällen med Rasmus, jag vaknade dock kvart i tio.. haha, 12tim sömn kanske är något för mig??

välbehövligt kan jag tro.

har ont i ryggen om jag håller på för mycket med saker, vila är alltså en underbar grej för mig =) Då känner jag också liten i magen virra runt som en tok, vilket är härlig känsla och jag älskar det.

Annars mår jag bra, ingen halsbränna, inge svullnad (direkt på fötter, händer oså) möjligen trycker de på lungorna lite ibland när jag ligger.

hmm..känner mig otymplig när jag gör något i stil med, böja sig ned, klä på theodor då man böjer sig... eller i jobbet. Annars när jag står är ju magen en bit ner så det är rätt okej. Inte mått nå illa, superskönt.


Bebis 2 överst och Theodor i magen underst. (Står på ett ben på höger bild överst, därav skarp linjer på höger sida magen än vänster) fråga mig inte varför ja stod  så heh.

Gravidveckans info.


Vecka 31
Du: Kanske känner du av förvärkarna mer regelbundet nu. Det är inget konstigt om du fortfarande inte har några förvärkar, alla upplever dom inte. Många kvinnor tycker att dom nu är stora och otympliga. En del får också väldigt ont av foglossning.
Bebisen: Barnet väger cirka 1,5 kg och mäter ungefär 40 cm. En del bebisar sparkar fortfarande vilt omkring sig och sparkarna kan både kännas obehagliga samt göra rejält ont. En del bebisar upplever nu platsbristen i livmodern mer påtaglig och lugnar ner sig. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar lungorna, genom att "andas" ner fostervatten i dem. Kanske kan du därför känna mer tydligt att barnet hickar, vilket är helt normalt. Barnet reagerar olika på olika musikstycken och instrument och det är viktigt att du pratar och sjunger med magen eftersom barnet rimligtvis kan känna igen sin mammas (och även pappas) röst.


(69 Dagar kvar)

<3Theodor & Bebisi magen<3






-------5----------10-----------15-----------20----------25--------30---------35----------40

Av theodorochliten - 29 januari 2009 19:48

Efter att ha fått kommentar om "min" fisk sås så måste jag ju blogga om den hehe..


Det är väl säkert en vanlig sås som typ alla gör som är duktiga ;)


Mängden får man ha i lite som man vill, men jag skriver ut på ett ca.


jag brukar ha i ca 3-4st (beroende på hur mycket man vill ha) stora skedar av Turkisk yoghurt (Rör om)

2 stora skedar Majonäs (samma gäller här med mängden man vill ha i)

en del Örtsalt. (Rör om)

Färsk dill är alltid trevligast, men annars funkar vanlig dill på burk. (Rör om)

Kläm i en del Färsk Citron. (Rör om)


Sen är det klart med såsen.. serveras kall till te x potatis & Lax som vi äter numera väldigt oftas =)))


Nånting mer ni undrar över så skriv gärna, superduperkul jööö =)


<3Theodor & Bebisi magen<3





-------5----------10-----------15-----------20----------25--------30---------35----------40

Lax

Av theodorochliten - 28 januari 2009 18:44

Gud vad roligt med kommentarer efter min "utropning" på kommentarer hehe =)


Vad roligt moosan att du skrev vad du gissat på denna gången och att du gissa rätt sist hihi.. =) ska bli spännande å se om det stämmer även denna gången då ;)


och mamma min.. ska kommentera din blogg, varit lite off me allt ett tag.. Nu börjar släktforskningen om 45min, vad roligt, är brian med dig då?? Vi får höras mer sen då =)


Dagen till ära, jag har varit till Mora o lämnat papper till lönekontoret.. så nu är den biten borta iaf.. medans theodor va på dagis.. dem lekte me lera när jag va där, höll ju på å baka så fint =)


Nu mot kvällen så hämta vi R från jobbet då han e ledig imorgon och jag behöver bilen för jobb imorgon..

Fixade ihop (numera vår tradionmat) Lax, potatis, sallad.. och så den goda fisksåsen =) KALASGOTT.. ;)  to m R tycker såsen e riktigt god, så då känner jag mig stolt *ler*


Skriver lite här nu när R e nere duschar o T badar då han verkligen ville det..

 Ska väl se riskförlossningar/förlossningskliniken ikväll = 2timmar bara förlossningar.. gud så spännande =)


<3Älskar mina 2 små. En utanför magen och en i magen<3

71 dagar kvar!




-------5----------10-----------15-----------20----------25--------30---------35----------40

Av theodorochliten - 27 januari 2009 22:31

Jippi statestiken rasar på min blogg... aja inte för jag brytt mig om det så speciellt... men det var lite kul när det började läsas av fler o fler..


nu känns det sunkigt för att det rasat, när jag egentligen skriver för mig själv att jag gillar det? Samt min mamma läser ju den iaf.. det är ju de som är roligt iaf.. hon kommenterar ju också.. så varför bry sig så mycket??


Har iaf varit frånvarande med full förståelse då jag varit förkyld som en grönsak... näsan som driver mig till vansinne...  men det är väl bättre hela tiden...


 fick en bokning om jobb till på torsdag.. känns ju kul, att få en till dag.. men ändå segt (som det känns nu) då man inte är snorfri hehe, lät ju trevligt... men jag är ju inte sjuk i övrigt, förutom att näsan e lite irriterande o kliar lite då å då.. å pengar är inte fel att få när man kan.Undra vem jag ska jobba för, ska kika på torsdag vem det är för.. kanske petra igen? hon ska ju ändå ha bebis 10 dagar innan mig och hon går ju hem nu sista jan.. Så man är ju smått avis på henne... hoppas jag oxå får det snart.


Hade tänkt ta mig ett glas mjölk (eller fler det är ju så gott) och nån macka kanske, brukar va gott såhär på kvällen.


Om nån har av intresse att kommentera så gör gärna det, skriv och fråga mig om det är nånting ni undrar... annars så kan jag ju inte svara eller kanske blogga om det.. å det är ju fler än 1 som läser =)


-------5----------10-----------15-----------20----------25--------30---------35----------40

Du är på dag 208 av 280. (74,3%).
Du är i vecka 30.
Du har gått 29 fulla veckor och 4 fulla dagar (v29+4).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 9 apr 2009
Du har 72 dagar kvar till förlossning.


<3 Love my babys - Theodor, i magen och Rasmus.. Min Familj <3


Av theodorochliten - 25 januari 2009 21:36

Usch och fy för min jäkla näsa.. den bara rinner och rinner =( och kliar emellanåt så man blir tokig... orkar knappt sitta vid datorn.. känns så trist..


Har sett lite Carlifornication... man får iaf lite vila i soffan med både mage och nu när man är förkyld.. och såklart lite mys med R som också kände sig lite hängig.. men tur som han har så kan han ta en ibumetin, så känner han sig mycket bättre.. jag kan ju inte ta det när jag är gravid... och alvedon som finns hemma hjälper ju inte lika bra.. (tog iof bara 1 igår, kan ju ta 2 högst) men vill inte proppa i mig piller från apoteket heller..


Jag tar iaf mina 2st omega 3 och 1 B-vitamin/folsyra som är jättebra för bebisen i magen.. och jag vill ju bebisens bästa!! Theodor får även han 1 Omega3 och 1 Kids multivitamin från Nature´s varje morgon =) Om jag skulle glömma (vilket jag inte gör) så påminner theodor mig om "tablett" då han kan prata så himla många ord.. säger typ 2 ord hela tiden nu hihi =)


Natten till idag sov theodor bättre, han har vaknat på kvällen några nätter innan.. och nu sover han då än, så det är nog på rätt väg =) Ska se tempen på han imorgon bitti, om han ska på dagis eller hur det blir..


Jahapp, nej nu måste jag snyta min förbaskade näsa, har varit risk för näsrinning under hela tiden jag skrivit typ.. intressant? nää..


Hur har ni som läser bloggen haft det under januari?? klarat er från o varit sjuka?



Älskar Mina små. <3Theodor och Bebisen i magen<3 och Rasmus<3


<3MIN FAMILJ, MINA ALLT<3

Av theodorochliten - 24 januari 2009 13:55

Här kommer bilderna som skulle varit i inlägget igår. V30

Är fortfarande krasslig, den där jäklans hostan och kliande näsan tar kål på mig.. =( å tempen står samma som igår.. 37,1 ca 1grad högre än vad jag brukar ha.. och på theodor stod den 38,0c, vilket är minskning mot igår innan vi tog alvedon, så jag tror det är på rätt väg iaf...


Lilla killen pussar på bebisen i magen och ger en stoor björnkram =) det kallar jag äkta syskonkärlek ända från i magen ;)



Blev inge ikea idag,, först förkylning som nocka både mig och sen nu rasmus lite.. å theodor som antagligen är den som gjort det =) sen är det snöstorm ute.. jippi?? nää det va lite tråkigt, men de spelar ingen roll, hade inte åkt ändå pga förkylningen.. så de kan lika gärna va allt på en gång nu istället. Får se hur det ser ut på onsdag då R är ledig, funderar på att åka då, eller helgen därpå.

Det är ju så himla roligt att va på ikea.. det var ju liksom inte igår vi va där.. nä sist vi va där var ju när jag väntade theodor i magen och vi inhandlade lite bebisprylar.. =) så ca 2 år sen sist... är ju en tid det.


Nu ska jag kila iväg och ta te´t som har kokat.. lite värme för halsen borde ju kännas bra för stunden iaf.


<3Theodor, bebis i magen och Rasmus.. min familj!<3

Av theodorochliten - 23 januari 2009 19:10

Urk.. har inte varit pigg alls idag, troligenhar Theodor smittat mig.. han åkte ju på feber i måndags.. men blev bra så jag kunde jobba o han va på dagis.. men då måste han blivit smittad igen, för igår hade han feber och idag.... samt jag krasslig, så det har inte varit en rolig dag när han är som en virvelvind (efter alvedon så piggnar man ju i lite) och jag tog ingen sån..


Har iaf gått in i V30.. WoW, time goes by..


Lite info. Bilder kommer sen, känner mig trött och seg hela jag :( så jag ska väl koppla av lite nu när T lagt sig..

Tänkte åka till ikea imorgon, men vi får se hur vi alla mår först, och hur vädret blir.. annars tar vi det nästa ledighet.


Hoppas på att se lite lets dance, men det är tydligen hockey på tv´n..



Vecka 30Barnet:

38 cm lång och ca 1.5 kg tung. Barnets hjärna utvecklas och växer. För att få plats veckar den ihop sig allt mer och bildar dess karakteristiska vindlingar och flikar. Barnets lungor är nästan helt utvecklade och det övar på andningsrörelser genom att höja och sänka bröstkorgen.

Mamman:

Kanske känner du att barnet hickar?
Antagligen har ni påbörjat eller kanske redan slutfört någon föräldraförberedande kurs. Det är ungefär 2 månader kvar till förlossningen och mötet med ert lilla barn närmar sig för varje dag som går. Det är mer påtagligt ett barn du bär på, det blir allt större och starkare. Det är naturligt att föreställningarna om barnet och tankarna på hur en vardag med barnet skall bli ökar. Många kvinnor klagar över en tilltagande trötthet. Var noga med att äta bra näringsrik mat, att sova ordentligt och se till att du håller koll på ditt järnvärde. Prioritera en stund ute i friska luften varje dag. Inaktivitet och näringsbrist på grund av en felaktig kost leder bara till ännu mer trötthet och krämpor i kroppen.
En del kvinnor får känningar av bäckensmärtor. Der är en hormonell påverkan på alla fogar och leder, framför allt bäckenet. Det är helt naturligt och ändamålsenligt eftersom det ger förlossningskanalen större möjlighet att bli elastisk och vidgas vid förlossningen. En del kvinnor upplever det som smärtsamt, de får svårt att gå och blygdbensfogen blir mycket öm. Det börjar bli tyngre och du kan känna dig känslig och ha lätt för att gråta vilket inte alls är konstigt. Du går in i den sista delen av graviditeten och det ställer stora krav på dig, både fysiskt och psykiskt. Lyssna till din kropp, var snäll mot den och ha tålamod. Det här är en speciell tid i livet. Sannolikt gör du inte om det så många gånger. Glöm inte att ta en paus mitt på dagen. Lägg dig ner och vila med benen högt mellan varven.



<3ÄLSKAR THEODOR & BEBISEN I MAGEN<3

Av theodorochliten - 20 januari 2009 16:10

Idag for jag på mvc besök. Kristina var sjuk (min bm) så jag fick någon jag aldrig träffat förut.. hon va rätt trevlig.


Jag kollade blodtrycket som var okej 117/61. Sen tog vi blodvärde som var nånting på 4,3?! nå sånt, så det var väldigt bra sa hon.


La mig ner och mätte magen.. 28+4 och hade 27 i måttet, hamnade på medelkurvan precis.


Med Theodor mättes det i 28+4 också, med mått på 25. (2v senare hade jag 27)

ska dit om 2v igen för glukosbelastning, så då får man ju se hur måttet visar.


hjärtljuden låg på 148 S/M. Så det var så fint så sa hon. Å Bebisen verkade vara normalstor, hur man nu ska kunna se det genom o mäta magen bara (om hon nu gick på kurvan?)


Jaja, nästa gång 3 feb så ska jag påminna om remissen till tillväxtul, så kommer det hem en tid.. ska bli spännande att både se bebisen hur den ser ut i dessa veckor (har bara gått på rutin-ul me theodor) samt att se om bebisen är normal stor eller hur det nu är.



Theodor har förövrigt blivit bra i febern, imorse visa den typ ingen feber... o han känns bättre och är sig själv igen, så troligen blir det dagis imorgon när vi båda jobbar.


<3Älskar Theodor & Bebisen i magen<3


Tack å Hej.

Presentation

Omröstning

Hur många månader skiljer det mellan Theodor och Dexter?
 20 Månader
 21 Månader
 22 Månader
 23 Månader
 24 Månader
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19 20
21
22
23 24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards